عرضه انواع عسل طبیعی با طعم های گل های کوهستانی و ملکه های اصلاح شده

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

فواید عسل طبیعی بر سلامت و زیبایی

هرجا سخن از تغذیه و سلامتی انسان شده است نام عسل هم به میان می آید. ماده اصلی عسل شهد گل‌ها می‌باشد و زنبور عسل بعد از جمع آوری شهدها آن را به عسل تبدیل می کند. عسل به عنوان یک هدیه ارزشمند طبیعت برای انسان شناخته می شود. فواید عسل  فراوان است و در این مطلب به ذکر برخی از آنها می پردازیم.

فواید عسل طبیعی بر سلامت و زیبایی

آشنایی با ترکیبات عسل

انواع خرید عسل طبیعی در بازار موجود است که با توجه به شرایط آب و هوایی و گیاهان و گل های آن منطقه عسل تولید شده، متفاوت خواهد بود. فواید عسل طبیعی با توجه به ترکیبات عسل متفاوت است.  عسل حاوی قندهای ساکاروز، مالتوز، گلوکز و فروکتوز است که به سادگی نیز به قند های ساده تر تبدیل می گردد.

از فواید عسل این است که علاوه بر داشتن قند های فراوان، حدود 40 درصد کالری کمتری دارد و با توجه به انرژی بالایی که دارد ولی تاثیری بر وزن بدن ندارد. ترکیباتی مانند پلی فنول ها نیز در عسل موجود است که دارای خواص ضد اکسایشی است. عسل مخلوط پیچیده ای از کربوهیدارت ها و لیپیدها، مواد معدنی، ویتامینها، آنزیم ها است. ترکیبات داخل عسل خواص فیزیکی و شیمیایی عسل را تغییر می دهد مانند ویسکوزیته، جذب رطوبت و متبلور شدن را تحت تاثیر قرار می دهد. فواید عسل طبیعی با توجه به ترکیبات سازنده آن متفاوت است

فعالیت آنتی اکسیدانی و آنتی باکتریال عسل از جمله فواید عسل طبیعی

از فواید عسل طبیعی خاصیت آنتی اکسیدانی آن است، آنتی اکسیدان های عمده عسل، فلانوئید ها می باشند و سایر آنها عبارتند از: پلی فنل ها، آنزیم ها، اسید های آلی، سایر رنگدانه های گیاهی، پپتیدها و ترپن ها و ویتامین C و E و سلنیوم و روی است که در ترکیب اثر بالاتری از خود به جا می گذارند. برخی از عسل ها اثر آنتی اکسیدانی شان 150 برابر بیشتر از عسل های دیگر است. مقدار آنتی اکسیدانی عسل به عامل های زیادی بستگی دارد: مانند گونه زنبور عسل، منشا گیاهی عسل، فصل، هوا که هر کدام تاثیر خاصی را روی ترکیبات عسل می گذارند.

خاصیت آنتی باکتریالی عسل از دیگر فواید آن است. برخی از خصوصیات کندو عسل مانند محلول قندی فوق اشباع، درصد پایین آب، فشار اسمزی  بالا، اسیدیته محیط موجب جلوگیری از رشد باکتری ها و قارچ ها می گردد. وجود ماده پراکسید هیدروژن نیز یکی دیگر از فواید آن است که موجب خاصیت آنتی باکتریالی این ماده می شود. درطی فرآوری عسل، آنزیمی به نام گلوکز اکسیداز بوسیله زنبور ها ترشح می گردد که موجب می شود در عسل ماده ای به نام پر اکسید هیدروژن تولید گردد که دیواره باکتری ها را تخریب می کند. زمانی که عسل رقیق می گردد به دلیل کاهش چسبندگی بین مواد تشکیل دهنده آن، خاصیت آنتی باکتریایی آن افزایش می‌یابد.

 

در ادامه

عسل های گوناگون که از گل‌های مختلف تولید می‌گردد خواص ضد باکتریایی مختلفی دارند و این به خاطر تولید درصد های متفاوت پراکسید هیدروژن در حین فراوری عسل ها  است. گونه های مختلف عسل خاصیت ضد باکتریایی متفاوتی دارند. به عنوان مثال زمانی که از فواید عسل طبیعی مناطق کوهستانی سخن می گوییم و یا عسلی که حاوی عسلک است مسلما خاصیت ضد باکتریایی بالاتری نسبت به عسل جنگل و مزارع دارد. باید برای حفظ این خاصیت از عسل آن را دور از حرارت و نور قرار دهیم.

از فواید آن می توان به ترمیم بافت آسیب دیده اشاره کرد. عسل با تحریک جریان خون بافتی و خاصیت ضد التهابی که از خاصیت آنتی اکسیدانی نشات می گیرد موجب رشد سلول های پوششی جدید می شود و مخاطات آسیب دیده را درمان می کند. خاصیت میکروب کشی به خصوص باکتری هلیکوباکتر معده از فواید عسل طبیعی است که با کمک پر اکسید هیدروژن این کار را انجام می دهد.

عسل به عنوان درمان سرماخوردگی

از فواید عسل کمک به درمان سرماخوردگی است. معمولا عسل را در ترکیب با موادی همچون دارچین و زنجبیل و لیمو قرار می‌‌دهند و آن را به عنوان درمان سرماخورگی استفاده می کنند. یک نوع عسل هم از انواع عسل طبیعی موجود است به نام عسل لیمو، که به خاطر طعم فوق العاده اش از طرفداران زیادی دارد. عسل لیمو از شهد شکوفه های زرد متمایل به سبز لیمو به دست آمده است. عسل لیمو برای درمان سرماخوردگی مورد توجه قرار می گیرد.

از دیگر آن با توجه به خاصیت درمانی عسل، می توان  به عنوان داروی طبیعی درمان سرفه یاد کرد. عسل به عنوان یک داروی طبیعی ضد باکتریایی شناخته شده و برای از بین بردن انواع باکتری ها بسیار موثر است. برای درمان گلودرد می توان عسل را با چای و لیمو ترش مخلوط کرد و از آن به عنوان یک داروی فوق العاده استفاده کرد.

شاید نام عسل اکالیپتوس را شنیده باشید این عسل از شهد گیاه اکالیپتوس تهیه می شود و از فواید عسل طبیعی مانند عسل اکالیپتوس می توان به طعم و عطر قوی و فایده درمانی آن یعنی سرماخوردگی اشاره کرد. در سراسر دنیا به دلیل فواید منحصر به فرد این عسل، این محصول تولید می گردد. عسل اکالیپتوس دارای طعم مطبوعی نیست و ارزش پزشکی زیادی دارد و برای درمان سل ریوی، بهبود آنفولانزا و سرما خوردگی، درمان تنگی نفس، درمان کننده عفونت دستگاه ادراری و برای بهبود اختلالات گوارشی توصیه می شود.

درمان های خانگی با عسل

به خاطر خواص بالای عسل و ترکیبات موجود در آن و زیاد بودن فواید آن از این ماده به تنهایی یا در ترکیب با مواد دیگر برای رفع مشکلات مختلف استفاده می شود. برای رفع خشکی پوست دست، و پاشنه و پا و آرنج می توانید عسل را با روغن زیتون و آب لیمو مخلوط نمایید و در محل مورد نظر قرار دهید. این ترکیب اثر فوق العاده ای دارد و نتیجه آن را به زودی می بینید. از فواید عسل می توان استفاده آن به عنوان دهان شویه یاد کرد.

یک قاشق عسل را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و دهان خود را با آن بشویید. از فواید عسل طبیعی می توان به رفع سنگ کلیه و مثانه اشاره کرد برای رسیدن به این امر باید عسل و کندر را باهم مصرف کرد. از مهمترین فواید آن جوان سازی پوست است کافی است عسل طبیعی را روی پوست صورت بمالید و تا زمانی که خشک نشده به آن دست نزنید بعد از آن عسل را بشویید و با تکرار این کار پوست زیباتری را داشته باشید.

عسل خاصیت پاکسازی فوق العاده ای دارد. عسل خواص مرطوب کنندگی دارد و می توان از آن به عنوان مرطوب کننده برای پوست استفاده کرد. این ماده نه تنها آب را جذب می کند بلکه آن را در پوست حفظ می کند از این رو پوست انعطاف پذیر و بی چین و چروک باقی می ماند.

خواص عسل های تولید شده از گیاهان دارویی

 عسل خلنگ

عسل خلنگ ازگیاهی با همین نام گرفته می شود و رنگ آن قهوه ای متمایل به قرمز است، دارای یک بوی تندی است و از نظر ظاهری نیمه روان و شدیدا چسبنده است. از فواید عسل خلنگ می توان به بهترین ضد عفونی کننده ادراری اشاره کرد.

اگر ورم مثانه و پروستات وجود داشته باشد با مصرف این عسل قابل درمان است. در ضمن این عسل به علت خاصیت ادرار آور بودنش برای افراد مبتلا به روماتیسم  نیز مفید است. این عسل برای عفونت های روده ای نیز مفید است.

عسل بابونه

عسل بابونه از گیاه بابونه تهیه شده است و از فواید عسل طبیعی بابونه می توان به رفع التهاب مغز، انواع ورم ها، تب میگرن، سردرد، آرتروز، کاهش حساسیت، کاهش درد های قاعدگی اشاره نمود. عسل بابونه برای دفع کرم کدو در کودکان، سرماخوردگی، روماتیسم، ضد عفونی دهان و دندان، شستشو و پانسمان زخم ها، تقویت سیستم بدن و . اشاره نمود.

عسل آفتابگردان از گل های زرد طلایی آفتابگردان گرفته شده است. رنگ عسل زرد طلایی است، این عسل به تقویت حافظه کمک می کند و برای نرم کردن سینه، ناراحتی برونش‌ها، صاف کردن صدا، برای مشکلات ریوی، آرام کردن سرفه و برای از بین بردن سم نیز مفید است .

عسل جاوشیر

جاوشیر یک گیاه در نواحی کوهستان است که زنبورهای عسل از شهد آن عسل جاوشیر را تولید می کنند. از فواید عسل طبیعی جاوشیر  می توان به  خواص دارویی بالایی آن اشاره کرد. این عسل رنگ قهوه ای روشن دارد و فصل برداشت آن بهار است. عسل جاوشیر تقویت کننده چشم است و برای بهبود عملکرد کلیه ها، باز کننده مجاری ادراری، مقوی برای سیستم عصبی بدن، بهبود آسم و تنگی نفس، بهبود تشنج و درمان دردهای مفصلی موثر است. عسل جعفری نیز دارای خواص درمانی بالای است این ماده بسیار مقوی و انرژی زا است و به بهبود بی خوابی، تقویت مغز و حافظه کمک می کند. قاعده آور و اشتها آور است. برای ناراحتی های کبدی و طحال، برای دیابت بی مزه و ناراحتی های روده موثر است.

عسل ریحان

از دیگر انوع عسل می توان به عسل ریحان اشاره کرد که دارای خواص درمانی بالای است. خواص عسل ریحان عبارت اند از: خواص ضد عفونی و ضد باکتری، درمان دردهای میگرنی، از بین بردن سرگیجه، تقویت اعصاب، بهبود ضعف بدن، غنی از ویتامین های K ،A، کلسیم است.

عسل گشنیز

عسل گشنیز، یکی دیگر از عسل های طبیعی است که دارای طعم خاصی است. این عسل از گل های سفید و صورتی چتردار گرفته شده است. ویژگی های زیاد عسل گشنیز موجب شده توجه زیادی را به خود جلب کند. از خواص آن می توان به تقویت معده، رفع سوء هاضمه، بادشکن، نرم کننده سینه، اشتها آوری اشاره کرد همچنین برای بیماری های عفونی مانند سرخک، آبله و سرماخوردگی نیز تاثیر گذار است. عسل گشنیز همچنین مسکن و آرام بخش است و برای  دفع سموم بدن استفاده می شود. خواب آور، مفید برای زکام و اسپاسم ماهیچه ای، شیر افزا، مفید برای تب های روماتیسمی، مفید برای آفت دهان، تقویت لثه، تنگی نفس، مسکن صفرا، ضد سرطان، مفرح، مقوی قلب و مغز نیز است.

منبع: فواید عسل طبیعی برای زیبایی

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
زنبورستان دکترهانی زنبوری

خواص عسل گز انگبین

عسل یک ماده شیرین است که توسط زنبور عسل، از شهد گل ها به دست می آید و بر اساس رنگ و میزان شفافیت آن درجه بندی می شود، خواص عسل گز انگبین با رنگ طلایی کهربایی غالبا قیمت بیشتری نسبت به انواع تیره تر آن دارد. طعم خاص هر نوع عسل بر اساس نوع گلی که از شهد آن استفاده شده، متفاوت است.

عسل گز انگبین در دو نوع خام و پاستوریزه موجود است. انگبین خام از کندو جدا شده و مستقیما برای عرضه بسته بندی می شود و به همین دلیل شامل مقدار اندکی مخمر، موم و گرده گل خواهد بود. برخی معتقدند، عسل خام محلی به آلرژی فصلی (ناشی از تماس مکرر با گرده افشانی گیاهان) کمک می کند. عسل پاستوریزه برای از بین بردن ناخالصی و آلودگی های احتمالی حرارت دیده و فرآوری می شود.

انگبین دارای مقادیر زیادی از مونوساکاردها، فروکتوز و گلوکز بوده و حاوی 70 تا 80 درصد قند است که شیرینی آن را تامین می کند. همچنین دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری است. علم پزشکی مدرن، موفق شده است از عسل در مدیریت زخم های مزمن و مبارزه با عفونت ها بهره بجوید.

عسل گز انگبین چیست؟ 

  • ·         انگبین یک التیام دهنده زخم طبیعی است که همچنین خواص ضد باکتریایی دارد.
  • ·         حدود 5000 سال است که از عسل در طب سنتی استفاده می شود.
  • ·         انگبین طبیعی می تواند یک جایگزین مناسب برای شکر در رژیم غذایی باشد.
  • ·         انگبین برای کودکان زیر یک سال مناسب نیست.

  

مزایا و خواص عسل گز انگبین

گزارشات فراوانی مبنی بر اثر مثبت انگبین در درمان زخم ها از سوی مردم ارائه شده است. بررسی ها نشان داده است که عسل می تواند سوختگی را بهبود ببخشد. علاوه براین عسل موضعی از درمان های دیگر ارزان تر خواهد بود، به ویژه آنتی بیوتیک های خوراکی که عوارض جانبی دیگری نیز به دنبال خواهند داشت. عسل به هیچ وجه نباید برای نوزادان زیر یک سال تجویز شود، زیرا ممکن است مسبب بوتولیسم (یک نوع مسمومیت شدید غذایی نادر) شود.

موثر در بهبود اسهال

طبق تحقیقات انجام شده، از خواص عسل گز انگبین اینست که، می تواند شدت و مدت زمان اسهال را کاهش دهد. همچنین انگبین به علت افزایش پتاسیم و میل مصرف آب، می تواند در هنگام ابتلا به اسهال مفید باشد. مطالعات نشان داده است، انگبین توانایی مقابله با پاتوژن ها که از عوامل اصلی بروز اسهال هستند را نیز دارا است.

جلوگیری از رفلاکس اسید معده

تحقیقات اخیر نشان داده است، عسل طبیعی با پوشش مری و معده، رفلاکس اسید معده و غذاهای هضم نشده را کاهش می دهد.

مبارزه طبیعی با عفونت ها

همانطور که می دانیم عسل گز انگبین دارای خواص ضد باکتریایی و التیام دهنده زخم ها است، اما هنوز مشخص نیست از چه راهی عمل می کند. یک نوع خاص انگبین، به نام عسل مانوکا، می تواند به جلوگیری از جدا شدن باکتری های Clostridium difficile (عامل ایجاد اسهال و بیماری شدید) در بدن کمک کند. همچنین ممکن است برای درمان عفونت های MRSA نیز موثر باشد. انگبین مانوکا حتی ممکن است بتواند به معکوس کردن مقاومت باکتریایی به آنتی بیوتیک ها کمک کند.

  • ·         محققان در طی مطالعاتی دریافتند، عسل می تواند در تسکین سرفه های شبانه و مشکلات خواب کودکان موثر باشد.
  • ·         پژوهشگران تایید کرده اند که انگبین طبیعی مانند یک ضدعفونی کننده در کاهش عفونت جراحت ها موثر است.
  • ·         شواهد و مدارک فراوانی مبنی بر استفاده از عسل در درمان عفونت ها وجود دارد.

درمان علائم سرماخوردگی و سرفه با انگبین

سازمان بهداشت جهانی، خواص عسل گز انگبین را به عنوان درمان طبیعی سرفه توصیه کرده است. مطالعات نشان داده است، عسل در بهبود سرفه های شبانه و کیفیت خواب کودکان مبتلا به عفونت تنفسی فوقانی، نسبت به داروهای سرفه مانند دکسترومتورفان موثرتر ظاهر شده است. با این حال فراموش نکنید، استفاده از عسل گز انگبین برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی شود.

عسل گز انگبین جایگزین مناسب شکر در رژیم غذایی

طعم شیرین انگبین، آن را به یک جایگزین ایده آل برای شکر و قند در رژیم غذایی تبدیل کرده است. شکر در رژیم غذایی، کالری مازاد و بدون ارزش غذایی را با خود به همراه دارد که می تواند منجر به افزایش وزن، فشار خون بالا و دیابت شود. عسل می تواند به عنوان شیرین کننده (بدون اثرات منفی شکر برای سلامتی) در غذاها و نوشیدنی ها استفاده شود. با این حال، از آنجایی که عسل گز انگبین یک شیرین کننده محسوب می شود، توجه داشته باشید که به چه میزان از آن استفاده می کنید.

استفاده های دارویی از عسل انگبین

خواص عسل گز انگبین برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها و جراحات مورد استفاده قرار می گیرد. که می تواند به طور همزمان با داروهای دیگر مصرف شده، و یا روی پوست استعمال خازجی شود.

پژوهشگران تلاش کرده اند از عسل برای درمان موارد زیر استفاده کنند:

  • ·         استرس
  • ·         ضعف
  • ·         اختلال خواب
  • ·         مشکلات بینایی
  • ·         بوی بد دهان
  • ·         درد دندان درآوردن در کودکان بالای یک سال
  • ·         سرفه و تنگی نفس
  • ·         سکسکه
  • ·         زخم معده
  • ·         اسهال و اسهال خونی
  • ·         استفراغ
  • ·         شب ادراری و تکرر ادرار
  • ·         فشار خون بالا
  • ·         چاقی
  • ·         یرقان
  • ·         اگزما و حساسیت پوستی
  • ·         سوختگی، بریدگی و جراحت
  • ·         آرتروز

شاید تاثیر تمام این موارد اثبات نشده باشد، اما این درمان ها را حتما امتحان کنید، زیرا به هیچ وجه تاثیر مخرب نخواهند داشت. همچنین از انگبین برای موارد آرایشی مثل رفع ترک و خشکی، کورک و منافذ بسته پوست نیز استفاده می شود.

خواص عسل گز انگبین

  • ·         طبق آمار، یک قاشق غذاخوری عسل حاوی 64 کالری، 17.3 گرم قند و 0 گرم فیبر، چربی و پروتئین است.
  • ·         انگبین به عنوان یک آنتی اکسیدان، ضد میکروب و تسکین دهنده شناخته می شود که استفاده از آن در دراز مدت اثرات قابل توجهی بر سلامتی خواهد داشت.
  • ·         عسل همچنین شامل گلوکز، فروکتوز و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، فسفات، کلرید سدیم، پتاسیم و منیزیم است.
  • ·         انگبین به دلیل PH اسیدی بسیار کم، از رشد باکتری ها جلوگیری می کند.

چند راهنمایی ساده برای استفاده از عسل در رژیم غذایی

  • ·         می توانید از عسل برای شیرین کردن سس ها و چاشنی استفاده کنید.
  • ·         عسل را به چای یا قهوه اضافه کنید.
  • ·         بر روی نان تست یا پنکیک کمی عسل بریزید.
  • ·         عسل را به عنوان شیرین کننده به مخلوط ماست و غلات یا جو دوسر اضافه کنید.
  • ·         یک لایه عسل خام و کره بادام زمینی بر روی یک تکه نان غلات کامل قرار دهید.

اگر عسل را در ظرف دردار و هواگیری شده نگه دارید، تاریخ انقضا نخواهد داشت.

نکاتی کلیدی در مورد عسل گز انگبین

برنامه غذایی یک شخص، در جلوگیری از بیماری ها و رسیدن به سلامتی بسیار حائز اهمیت است. کلید سلامتی، یک رژیم غذایی مملو از خوراکی های متنوع است. پس بهتر است در کنار عسل گز انگبین از خوراکی های گوناگون دیگر نیز بهره ببرید. از آنجایی که انگبین همچنان به عنوان یک شیرین کننده محسوب می شود، باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید. طبق توصیه انجمن قلب امریکا، زنان نباید بیشتر از 100 کالری شکر، و مردان 150 کالری شکر در روز دریافت کنند، که این برابر است با 2 قاشق غذاخوری عسل برای زنان و 3 قاشق غذاخوری برای مردان!

همانطور که قبلا گفتیم، نوزادان زیر یک سال به هیچ وجه نباید انگبین (حتی عسل پاستوریزه) مصرف کنند. زیرا می تواند موجب ابتلا به بوتولیسم در کودکان شود که یک مسمومیت غذایی نادر اما جدی است.

منبع:  دکتر هانی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
زنبورستان دکترهانی زنبوری

خواص عسل برای زنان

عسل در بسیاری از کشورهای جهان با نام طلای طبیعی شهرت دارد. درواقع، این خواص درمانی کم نظیر و شفابخش عسل و انواع مختلف آن است که موجب شده این چنین مورد توجه بسیاری از مردم و پزشکان طب سنتی و مدرن در جهان، قرار بگیرد. آنتی باکتری های موجود در انواع مختلف عسل های گیاهی موجب می شود تا این محصول طبیعی، یکی از بهترین داروهای طبیعی و موثر در درمان برخی از بیماری ها و اختلال های جسمی و روحی در انسان باشد. دقت داشته باشید که می توان برای هرچه بیشتر شدن خاصیت عسل آن را به صورت ترکیب شده با مواد مفید دیگر مصرف کرد. در ادامه شما را با تاثیرات مثبت مصرف عسل در زنان آشنا می کنیم.

خواص عسل برای زنان

بهبود دردهای قاعدگی

مصرف عسل آویشن برای زنانی که دوره قاعدگی دردناکی دارند می تواند مرحم خوبی باشد، زیرا با مصرف روزانه این عسل در دوران  قاعدگی، می توان تا حد زیادی بر دردهای شکمی ناشی از قاعدگی غلبه کرد.

درمان عفونت قارچی

عسل، درمان شناخته شده‌ای برای عفونت واژن نیست، اما بسیاری از خانم‌ها با استفاده از عسل درمان شده اند. عسل، خواص زیادی از جمله کاهش عفونت و افزایش  مقدار باکتری خوب در سیستم گوارشی دارد که موجب شده در درمان عفونت های واژن زنان نیز به آن توجه خاصی شود. یکی از بهترین ترکیبات برای درمان عفونت قارچی واژن زنان، ترکیب عسل و دارچین است. از آنجایی که خواص عسل و دارچین باعث جلوگیری از رشد قارچ می شود، می تواند به شکل چشمگیری در این باره موثر عمل کند.

عفونت مجاری ادراری

زنان می توانند به منظور رفع عفونت مجاری ادراری خود، روزی دو یا سه لیوان شربت عسل خورده و روزی دو بار مجرای ادرار را باشربت عسل شستشو دهید.

رفع لکه بینی

زنانی که در طول ماه لکه بینی دارند یا در مرز سن 50 سالگی یعنی در آستانه یائسگی هستند و خونریزی های بیش از حد را تجربه می کنند، می توانند یک لیوان آب هویج را با یک قاشق مخلوط کرده و روزی دو تا سه لیوان میل کنند.

افزایش میل جنسی

زنانی که احساس می کنند میل جنسیشان فروکش کرده می توانند از خواص عسل در کنار تخم شاهی استفاده کنند تا میل جنسی خود را تقویت کنند. به این منظور می توانند تخم شاهی را آسیاب کرده، داخل عسل بریزند و روزی دو قاشق مصرف کنند.

درمان عفونت رحم

برای اینکه بتوانید از خاصیت عسل در درمان عفونت خود استفاده کنید می توانید این چنین عمل کنید که در ابتدا مطمئن شوید که به عسل حساسیت نداشته باشید، عسل خام و بدون حرارت تهیه بکنید، روی موضع را کاملا با عسل بپوشانید، اجازه دهید که عسل به مدت ۲۵ دقیقه روی موضع قرار بگیرد، سپس با آب ولرم آن را تمیز کنید. با انجام روزی ۱ بار این مراحل، اثرات عفونت برطرف خواهند شد.

ترکیب عسل و رازیانه

خواص عسل و رازیانه برای خانم ها قابل توجه است. مصرف این عسل، قاعده‌آور بوده و درمان مفیدی برای تنبلی تخمدان و تسکین قاعدگی دردناک است. مصرف عسل رازیانه باعث افزایش میل جنسی زنان می‌شود. عسل رازیانه با دربرداشتن مقادیر زیاد اسید فولیک، از ناهنجاری ‌های جنینی پیشگیری و به بهبود خلق و خو کمک می‌کند. از دیگر خواص عسل رازیانه برای زنان، کمک به زایمان آسان است. همچنین مصرف مداوم این عسل در دوران شیردهی، به افزایش شیر مادران شیرده کمک خواهد کرد.

تقویت سیستم ایمنی

خواص آنتی باکتریال و آنتی اکسیدان عسل سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌گردد.

رفع بی خوابی

خاصیت هیپنوتیک موجود در عسل، به غلبه بر بی خوابی کمک می‌کند. نوشیدن یک لیوان شیر مخلوط با یک قاشق عسل پیش از خواب به خواب راحت شما کمک می‌کند.

بهبود سرفه و سرماخوردگی

خواص ضد ویروس عسل سبب مهار فعالیت ویروسی در بدن و پیشگیری از سرماخوردگی می‌شود. شواهد حاکیست که عسل یک کاهش دهنده موثر سرفه است. با این حال، هیچ شواهد علمی موافق یا مخالف با این فرضیه وجود ندارد.

بهبود گلودرد

خاصیت ضد التهابی عسل باعث آرامش التهابات گلو می‌شود. همچنین عسل را با زنجبیل یا چای لیمو مخلوط و به صورت گرم میل کنید.

کاهش زخم معده خواص عسل طبیعی برای گوارش بسیار است. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف منظم عسل سبب کاهش رشد باکتری هلیکو باکترپیلوری در معده می شود.

تقویت سلامت پوست

خاصیت آنتی باکتریال عسل نه تنها روی گلودرد تاثیر دارد، بلکه در رفع شوره و خارش پوست سر نیز نقش موثری دارد. مقداری عسل را با آب گرم رقیق کنید و برای درمان مشکلات سر آن را روی پوست سر بمالید، بره موم باورنکردنی است.

کاهش آلرژی

تجربه نشان داده که مصرف عسل محلی، به علت وجود گرده گل، در کنترل آلرژی فصلی موثر است. مصرف منظم آن بدن را در برابر گرده ها و آلرژی های فصلی محافظت می‌کند.

عسل در بارداری

نکات مهم در مصرف عسل برای زنان باردار

  • عسل نباید با آب داغ و یا نوشیدنی ها مخلوط شود، زیرا آنزیم های سالم و مفید آن را از بین می رود. می‌توان آن را با آب ولرم مخلوط کرد.
  • عسل را به غذاهای غنی از ویتامین های و اضافه نکنید زیرا مواد معدنی موجود در عسل خواص آن ویتامین ها را خنثی می‌کند.
  • عسل را نباید با نخود مخلوط کرد، زیرا این عمل فواید عسل را معکوس و سبب سوء هاضمه می‌شود.

عسل در سه ماه اول بارداری

به علت فوایدی نظیر بهبود تهوع صبحگاهی و نیز تقویت بدن مادر در بهبود و حتی درمان کم خونی، خوردن عسل در ماه های اول به مادران باردار توصیه می شود. مقدار مناسب برای مصرف خرید عسل طبیعی در این زمان به صورت روزانه یک تا دو قاشق ذکر شده است.

عسل در ماه آخر بارداری

در ماه آخر بارداری، جنین به مقدار قابل توجهی رشد کرده و فضای بسیار زیادی را درون شکم، اشغال می کند. این مساله احتمالا مشکلات گوارشی خصوصاً معده دردها و سوزش سر دل ا را تشدید می کند. با توجه به فواید عسل طبیعی برای دستگاه گوارش به ویژه کاهش سوزش و درد معده، می توان با خوردن عسل در ماه آخر بارداری، نه تنها از شر مشکلات گوارشی در امان ماند، بلکه با تقویت ذخایر بدنی، برای دوران شیردهی هم آماده شد.

منبعدکتر هانی

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
زنبورستان دکترهانی زنبوری